Ordensregler og fællesområdeadfærd

ORDENSREGLER OG FÆLLESOMRÅDEADFÆRD

Støj og uro i fællesområder og studierum kan være en betydelig kilde til både almindelig irritation og mere alvorlige konflikter. Det er oft e uklare regler og manglende definering af forskellige områders brug, som er den bagvedliggende årsag til at udfordringerne med larm og uro opstår i skolens fællesområder. De unge kan ikke aflæse reglerne ud fra konteksten, og resultatet bliver en usikkerhed om reglerne for adfærd, som let fører til støjscener, irritation, uenighed og konflikt.

På samme måde kan manglende tydeliggørelse omkring ordensregler, retningslinjer og fællesområders brug føre til, at nogle elever opretter ”spisestuer” eller ”klublokaler” på områder af skolen, hvor dette er uhensigtsmæssigt hvilket kan udvikle sig til en besværlig problematik.

Skoletrygheds konsulenter har erfaring i at rådgive skoler om udformning af ordensregler og retningslinjer samt tydelig definering og adskillelse af domæner i fritidszoner og arbejdszoner. Vi kan helt konkret hjælpe med vejledning i udformning, implementering og kommunikation af ordensregler og vejledende retningslinjer for brug af fællesområder. Det er vores erfaring, at en gennemtænkt og klart formidlet strukturering af skolens fællesområder kan eliminere uro, støjscener og uhensigtsmæssig adfærd og skabe et mere behageligt studiemiljø for alle på skolen.

Vi kan hjælpe med:

  • Udformning af ordensregler og vejledende retningslinjer.
  • Strategi for effektiv kommunikation af ordensregler og retningslinjer.
  • Pædagogiske teknikker til regelhåndhævelse som spiller eleverne gode.
  • Støtte til implementering/håndhævelse af ordensregler (se pædagogisk team under hverdag).

Søger du en skræddersyet løsning?

Ring eller send en mail, så sender vi et uforpligtende tilbud på en skræddersyet løsning.

70 70 50 85

kontakt@skoletryghed.dk

Forebyggelse-, håndtering- og løsning af konkrete problemer og konflikter

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til ovenstående, så kontakt os idag og hør nærmere.