MISBRUGSFOREBYGGENDE ENHED (MFE)
Den misbrugsforebyggende enhed (MFE) hjælper skolen med at etablere en omsorgsfuld men konsekvent anti-narkotikakultur på institutionen. Skoleledelsen og MFE vil med udgangspunkt i skolens behov og ønsker planlægge en forebyggende pædagogisk indsats. Skoletrygheds specialuddannede misbrugskonsulenter afdækker skolens udfordringer med stoffer og yder kompetent og proaktiv pædagogisk støtte og vejledning til udfordrede elever under skolens arrangementer. Vores arbejde med misbrugsforebyggelse og afdækning af eventuelle misbrugsproblemer på skolen tager afsæt i observation af elevernes adfærd under arrangementer. For at opnå det bedste resultat er det endvidere afgørende, at skolens holdninger og værdier fremgår tydeligt i det misbrugsforebyggende arbejde. Alt hvad MFE laver, er derfor eft er aft ale med skolen og skræddersyet eft er institutionens specifikke behov og ønsker.
EN HELHEDSORIENTERET LØSNING PÅ FIRE NIVEAUER
MFE forebygger og afhjælper skolens problemer med narkotiske stoff er på fire niveauer:
NARKOHUND
Ved brug af narkohund som supplement til MFE forøges styrken af både signalværdi og indsatsværdi af narkotikabekæmpelsen. Narkohunden er et effektivt middel til at opdage stoffer gemt på personer, narkotikapakker skjult i et område eller medbragt i en parkeret bil. Derudover kan selve rygtet om brug af narkohund ved et festarrangement have en stærk præventiv effekt.
I praksis sker der, med en kombinationen af MFE og Skoletrygheds narkohund, derfor en kraftig forstærkning af indsatsen mod de narkotiske stoffer på følgende eftersøgningsområder:
Fordelen ved narkohund
Oplæg til elever om misbrugskultur
Den præventive, såvel som den aktive, indsats mod en allerede eksisterende stofkultur på skolen, forudsætter samarbejde og vidensdeling med eleverne for at skabe en positiv udvikling.
Eleverne har brug for at forstå de fysiologiske og sociale farer ved at rode sig ud i et stofmisbrug, og de bør af pædagogiske grunde kende skolens holdning og tiltag på området. Tilsvarende er det nødvendigt for den misbrugsforbyggende indsats at opnå kendskab til elevernes egne perspektiver og erfaringer med stoffer. Derfor har Skoletrygheds misbrugskonsulenter udviklet et særligt oplæg til eleverne om misbrugskultur, som i modsætning til gængse oplæg om stoffers skadelige virkninger er tilrettelagt med udgangspunkt i skolens kultur og virkelighed med aktiv inddragelse af elevernes egne perspektiver og erfaringer med stoffer. Skoletryghed har erfaring med, at alt andet er minimalt virkningsfuldt.
Udgangspunkt i skolemiljøets lokale kultur og sociale værdier
For at kunne sætte fokus på stoffernes skyggeside, er det vigtigt at få talt ind i elevernes kultur og få italesat deres spørgsmål omkring det at tage stoffer. For at styrke oplæggets interesseværdi og troværdighed for eleverne vil de generelle forklaringer om stoffernes fysiologiske og sociale virkninger derfor endvidere blive underbygget med konkrete case-eksempler, som tager udgangspunkt i skolemiljøets lokale kultur og sociale værdier. Skoletryghed har god erfaring med at en sådan tilgang, som inddrager konkrete og genkendelige cases såvel som elevernes egne erfaringer med stoffer, er med til effektivt at skærpe elevernes opmærksomhed om stofmisbrugets farer, og samtidig sender et stærkt signal om skolens stofmisbrugspolitik.
Misbrugsforebyggende helhedsløsning (MFE-pakken)
Det er Skoletrygheds erfaringer, at stofmisbrug på skoler kan være en kompleks og dynamisk udfordring, som indimellem kræver en flerstrenget og fleksibel løsningstilgang tilpasset den enkelte skoles særlige kultur, elevmiljø og værdier.
På baggrund af vores erfaringer har vi derfor sammensat en misbrugsforbyggende helhedsløsning, hvor vi kombinerer fire misbrugsforebyggende tiltag i en sammenhængende indsats:
Pakkens indhold
KOMBINEREDE TILTAG STYRKER INDSATSEN
Indsatsen med MFE og Narkohund styrkes yderligere med deltagelse af Skoletrygheds informationsindsamlere som har stor erfaring i at opnå specifik viden om en lokal stofkultur. Erfaringsmæssigt er det enormt virksomt at forsøge at påvirke en nyetableret stofkultur indefra, kombineret med at den med misbrugsforebyggende indsatser påvirkes udefra. Den todelte indsats giver anledning til et forstærket pres på personer, der enten sælger eller formidler adgang til salg af stoffer. På den måde reduceres sandsynligheden for, at elever i risikozonen kommer i uføre.